Čuvena
teoretičarka kulture, Hana Arent, jednom prilkom je primetila kako joj
pušači zbijeni u redove, ispred objekata u kojima nisu poželjni, liče na
Jevreje koji za vreme holokausta mirno, u kolonama ulaze u stočne vagone na
putu za gasnu komoru. Jedno je sigurno – 21. vek označio je kraj ere cigareta
uprkos tome što su one igrale veliku ulogu u formiranju kulturnog identiteta
ljudi u prethodnom stoleću.
Flasteri,
tablete, knjige samopomoći, autosugestivne meditacije i e-cigarete samo svedoče
o tome koliko je svet daleko spreman ići u iskorenjivanju navike pušenja.
Pušači se odvajaju u posebne prostorije koje sve više liče na karantinske
kapsule u većem delu sveta. Interakcija između njih i ostalih ljudi dozvoljena
je jedino uz pridržavanje pravila ponašanja nepušača.
Zavučene
i male, prostorije za pušače na svim aerodromima i tržnim centrima širom sveta
kao da šalju poruku kako će uskoro i one same nestati jer se pružanje posebnih
uslova pušačima počinje smatrati sudelovanjem u njihovoj autodestruktivnoj
aktivnosti. Posmatrano iz ugla industrije, mantra zdravog života koju se niko
ne usuđuje da spori okupila je ljude koji diktiraju nove vrednosti novog doba.
Zdrav život postao je nova ideologija, a imperativi lepote i mladosti sve više
liče na realnost jedne hladne diktature.
Lepe, mlade, zdrave i dugovečne – takve nas želi novo doba. Ono
sanja san o životu kao iz lajfstajl magazina i ostavlja po strani svakoga ko
odbija da u tome sudeluje.
Neki od poznatih uživaoca nikotina:
Kultura
pušenja polako izumire, a uspomena na njenu proširenost bledi iz kolektivnog
sećanja kao neki zajednički greh iz ranog detinjstva. U treptaju oka izmenili
smo lice sveta. Strastveni pušač Pablo Pikasso, koji je izjavio kako mu nije potrebno ništa
više za život od jedne plaže, platna, stotinak mladih žena i pakle cigareta,
danas bi, šćućuren na ivičnjaku ispred restorana sa cigaretom u usnama, morao
deliti sudbinu ostalih prokaženih uživalaca nikotina. Svima poznat prizor, zar
ne?
Iz
kulturološkog ugla, uloga cigareta najveća je u dvadesetom veku. Početak
prošlog stoleća je vreme kada cigarete polako preuzmaju primat nad cigarama u
masovnoj upotrebi, ostavljajući popularne „tompuze“ kao statusni simbol do
današnjeg dana. Tada nastaju i najveći svetski brendovi koji još uvek traju,
korporacije i čitava, moćna industrija duvana.
Savremenim dušebrižnicima bez dovoljno mašte teško je da shvate šta je bilo to što su cigarete posedovale da bi postale tako popularne. Ne može se to objasniti ni marketinškim kampanjama, ni zavisnošću, ni užitkom. Postojalo je nešto mnogo jače što je ljude nagonilo da se predaju novoj navici, nešto što je imalo malo veze sa njihovim čulima a mnogo sa njihovom sujetom, identitetom, osećajem slobode i gladi za jednim novim stilom života na prelazu vekova.
Cigarete kroz istoriju
Fabrička
proizvodnja umotanih cigareta učinila je dostupnost ove danas tabuizirane
navike jednostavnijom, bez potrebe za onom posvećenošću sa kojom su dendiji
devetnaestog veka motali svojih šezdeset cigareta od najboljeg duvana dnevno i
bez one grubosti i bahatosti koja je pratila narodsko ušmrkavanje burmuta i
dimljenje jeftinih lula. Fabrički savršeno upakovane cigarete donele su
mogućnost da svako može osetiti dah otmenosti u trenucima dok vrhovima prstiju
prinosi ustima tanku, mirišljavu cigaretu.
Cigareta u ustima žene bila je direktna provokacija malograđanskom
moralu i simbol slobodne seksualnosti u isti mah.
Svetski
ratovi imali su veliku ulogu u vezivanju muškaraca za novu naviku. Tokom Prvog
svetskog rata cigarete su nazivane „dimom vojnika“, a Drugi svetski rat je
označio i novi uspon industrije. Muškarci, u situacijama kada dugovečnost nije
cilj ka kome se može težiti, su uživali u opojnom mirisu cigareta koje su im
dostavljane u okviru redovnih sledovanja i udisali su kad god su mogli „taj
modrikast dim koji golica oči i grlo, i omogućuje čoveku da pusti suzu bez
plača, da udahne duboko i izdahne vazduh, a da se to ne zove uzdah“ kako je o
duvanu pisao Ivo Andrić.
Međutim,
svetski ratovi i periodi nakon njih bila su i doba kada su žene sticale svoju
nezavisnost. Kao što je cigareta od dečaka stvarala muškarca, tako je i žena u
njoj pronašla način da bude ravnopravnija jačem polu. Muškarci, čak i nepušači,
dobijali su od svojih majki na poklon upaljače kako bi uvek mogli da budu
kavaljeri pred damama, a moderne reklame odbacile su i tu njihovu ulogu
prikazujući savremenu ženu koja sama pali cigaretu i tako pokazuje svoju
nezavisnost u odnosu na muškarca, dok on po svojim džepovima traži upaljač.
Prve
zabrane i polemike oko pušenja zapravo nisu nastale usled brige za zdravlje
nego za moral društva. Cigareta u ustima žene provocirala je puritance, a mnogi
su u tome videli i frojdovski falusni simbol. Međutim, u mnogo većoj meri
cigareta je bila simbol slobode i emancipacije, odbacivanja stega
tradicionalnog morala i izražavanje stava o svom položaju u društvu. Upravo
pušenjem cigareta žena je krčila sebi put u novu eru ravnopravnosti i slobode,
a puritancima je to smetalo kao i svako drugo životno zadovoljstvo. Cigareta u
ustima žene bila je direktna provokacija malograđanskom moralu i simbol
slobodne seksualnosti u isti mah.
Cigarete
su bile jedan od načina na koji su muškarci pokazivali svoj mačoizam, bilo da
kao Džejms Bond nonšalantno pale cigaretu dok im život visi o koncu ili da to
čine nervozno se suočavajući sa napetom situacijom. Hemfri Bogart toliko
je upečatljivo bio povezan sa cigaretama da ga drugačije i ne pamtimo nego kako
između dva dima drži jednu od njih u ustima − način pušenja koji je po njemu
nazvan bogarting. U slučaju Džejmsa Dina cigareta je značila
bunt, mladalački nemir i rastrojstvo, ali je ipak bilo nečeg muževnog i
junačkog u njegovom načinu pušenja. Cigarete u rukama žena upućivale su na
otmenost, posedovanje stila i smelost. Koko Šanel i Odri Hepbern samo su neke od strastvenih uživalaca duvanskog dima koje i
danas pamtimo sa cigaretom u rukama.
Akcije
da se suzbije pušenje krenule su upravo onda kada je ono bilo i
najpopularnije, tokom šezdesetih godina. Danas se cigareta, bar kada je
holivudska produkcija u pitanju, može videti jedino u rukama pojedinih
negativaca. Broj pušača se na Zapadu u ogromnoj meri smanjio, cene duvana i
odvratnost slika na paklicama su povećane, ali ljudi i dalje puše. Stvari su
otišle tako daleko da je u Britaniji ozbiljno bio razmatran predlog da se svima
rođenim nakon 2000. godine zabrani kupovina cigareta, doživotno.
Hoće
li ljudi prestati da umiru onog trenutka kada na svetu ne bude nijedne duvanske
kompanije? Iako nikada nije više brinuo o svom zdravlju nego danas, čovek je
ipak jedno iracionalno biće, koje ne prihvata dobre razloge i zdravu logiku
tako često. Uostalom, pušenje danas jednostavno nije u trendu i nema onu
konotaciju koju je imalo u zlatnom dobu Holivuda.
Onaj Hemfri Bogart u nama odavno je ugasio svoju poslednju
cigaretu ne zato što mu je stalo do njegovog zdravlja nego zato što se od
urbanog muškarca očekuje da se ponaša kao da sa neobičnom odgovornošću pristupa
svojim zdravim životnim navikama. On pliva ili džogira, ne voli masnu hranu i
ne pije aperitiv pre ručka dok se jelo hladi, zna da nabroji bar pet marki
muških šampona i poseduje svoju vlastitu pincetu......Ali ne puši.
Ako to i čini, bar dvadeset puta je neuspešno pokušao da ostavi cigarete i shvatio je da je ta neprestana borba protiv svoje navike svojevrstan stil života koji treba biti ozbiljno uziman u obzir u savremenom svetu. U svakom slučaju, oseća se kao da radi nešto što ne bi smeo, nešto što štrči u savršenom skladu njegovih urednih životnih navika.
Kako
danas doživljavamo pušače?
Šta
danas pokušava da kaže drugima čovek koji pali cigaretu? Pa, pogledamo li cene
cigareta na Zapadu poslednjih decenija, najpre to da njegov budžet ima još
jedan ozbiljan izdatak. Ali i mnogo više od toga.
Odrasli
smo i to je značilo da smo prihvatili svet kakav jeste, ma koliko nam se to
malo svidelo. Zasuli su nas pravilima kako da se ponašamo, šta da govorimo,
kako da mislimo ako želimo da budemo prihvaćeni i napravili smo toliko
kompromisa.
Nije
jedini, ali cigareta u ustima, uprkos svoj antipropagandi, jeste način da pre
svega pred sobom prkosno pokažemo da smo zadržali
ono malo slobode koju smo imali kada
smo kao deca, oko logorske vatre ili u nekom urbanom skrovištu između zgrada,
maštali o tome kako će moćna i silna biti naša budućnost. Tada smo se borili za
slobodu odraslih koja nije ni postojala.
Kao Malarme nekada, mnogi današnji pušači ne žele da posmatraju svet drugačije nego kroz oblak dima.
Sve
u svemu, niko ne spori štetnost duvana.
Problem sa kojim bi, ipak, morali da se suoče svi dobronamerni agenti novih
ideologija zdravlja i nestarenja, kojima je vitalna dugovečnost vrednost nad
vrednostima, jeste činjenica da ljudima nije dovoljno objasniti šta je za njih
dobro pa da oni istog trenutka to krenu i da čine. Žan
Pol Sartr i Alber Kami promišljali
su život na jedan drugačiji način nego što je to pozitivistička perspektiva
zdravlja koja funkcioniše u sprezi sa ideologijom (ili, zašto ne, industrijom)
lepote.
Cigareta = Sloboda
Previše
se olako zaboravlja da je cigareta dugo u istoriji bila simbol slobode: za
generacije, za pojedince, pa i za čitave narode. Onog trenutka kada je Kenedi zabranio
uvoz cigara iz Kube svi nesimpatizeri Amerike širom sveta počeli su pušiti
kubanske tompuze.
U
Francuskoj, pre, posle i za vreme Drugog svetskog rata pušenje cigareta, ne
samo nacionalnih brendova kao što je Gauloises nego i ostalih, bilo je čin rodoljublja.
Naravno, razlog za to bio je u tome što je u susednoj Nemačkoj jedna od
prvih Hitlerovih objava nakon stupanja na vlast bila ta da je prestao da puši i zatim poveo prvu antipušačku kampanju
modernog doba.
Međutim,
i u samoj Francuskoj, kao i širom sveta, u decenijama posle rata borba protiv
pušenja je uzela maha pa su na kraju uklonjene cigarete sa slika Sartra i
Kamija koje su se nalazile na njihovim
poštanskim markama, kao što su i Amerikanci izbrisali cigaretu iz ruke Pola Makartnija sa
reizdanja albuma Abbey Road.
Istorijska
istina u jednom trenutku morala se povući pred interesima dobronamerne (ako
takvih uopšte ima) propagande koja se služi metodama opisanim u delima još
jednog čuvenog pušača, Džordža Orvela.
Danilo Kiš, i
sam žrtva bolesti izazvane pušenjem, govorio je da je pisac kao mašina, a da
mašina mora da se dimi dok radi.
Tomas Man je
pisao kako bi dan bez duvanskog dima za njega bio vrhunac bljutavosti i da bi
takav dan radije proveo u krevetu. Reči ovih velikana bile bi nepodobne u
savremenom kontekstu vrednosti.
Popularna
serija Mad Men (Muškarci
sa Menhetna) nalazila se na udaru kritika zato što se u njoj svuda
i u svakom trenutku puši i pije viski. Ta se slika nimalo ne razlikuje od
pravog stanja stvari na Menhetnu šezdesetih godina. Ali ono što je nekada bila
stvarnost sada nije poželjno čak ni u svetu televizijske serije.
Danas
su upravo Francuzi ti koji kao da
su se prvi otreznili od svojih snova o izgradnji zdravog društva po svaku cenu
i prestali sa prepravljanjem istorije. Prisetivši se svete tradicije slobode
koja se neguje u ovoj državi morali su priznati da u takvim metodama borbe
protiv pušenja ima nečega što previše nalikuje autoritarnim režimima.
Međutim,
ljudima širom planete, nepušačima, kao da nimalo ne smetaju fašizoidne torture
kojima su danas izloženi pušači.
Pušenje kao demonizovani čin
Pušenje kao demonizovani čin
Duvanski
dim toliko je demonizovan da se svi nalaze u kolektivnom histeričnom strahu i
zaboravljaju na obzire i poštovanje prema ljudima sa cigaretom. Uvučeni u jednu
opsesivnu borbu za zdravlje, ljudi su zaboravili svoju osnovnu građansku
dužnost da budu svesni opasnosti koju svaki oblik terora većine nad manjinom sa
sobom nosi.
Šta
je to u nama što nas je dovelo u situaciju da sa iskrenim podozrenjem gledamo
na prijatelja koji sedajući za naš sto vadi iz džepa paklu cigareta? Bez
ikakvih unutrašnjih kolebanja ljudi su počeli posmatrati pušače sa uvredljivim
neodobravanjem koje doživljavaju kao svoju dužnost u novom poretku stvari.
Trenutak
u kom povlačimo dugi dim tokom razgovora jeste trenutak kada kupujemo
vreme da nađemo prave reči i odgovor na pitanje na koje odgovor ne znamo.
Danas je, ipak, gotovo nezamislivo da to još neko čini sa mirnom savešću. Čovek
koji pali cigaretu oseća se prečesto kao dete koje skida šlag sa ukrašene torte
dok niko ne gleda i spremno je da bude ukoreno zbog toga.
Zato
je pušenje danas krajnje subverzivna aktivnost. To je
gest neprihvatanja čitave jedne ideologije i prkošenja sistemu novog svetskog
uniformisanja i upodobljavanja.
Sa
paklica nas posmatraju upozorenja na sve opasnosti koje pušenje sa sobom nosi i
slike razorenih unutrašnjih organa. Prkošenje takvim savetima nesumnjivo
izluđuje pravoverne utilitariste, ali uz malo neophodne mašte još se mogu
razumeti oni malobrojni za koje su cigarete pitanje identiteta i jednog sasvim
legitimnog životnog stava.
Život
bez duvanskog dima možda će zaista biti realnost neke nove generacije koja će u
njoj pronaći jedinstvena životna zadovoljstva. Do tada, lepo je verovati da je
čovek još uvek gospodar svoje sudbine i kreator svoje sreće, ma kako se
nespretno i neodgovorno putem ka njenom ostvarenju kretao.
Dušan Stanojević
Dušan Stanojević