BLOG ZA TEBE

Frederik Šopen


Frederik Šopen (Fryderyk Franciszek Chopin) je poljski kompozitor i pijanista, jedan od najistaknutijih predstavnika romantizma. Napisao je: dva klavirska koncerta, koncertne etide, mazurke, poloneze, valcere, nokturna, balade, sonate, klavirski trio, sonatu za violončelo.

Rođen je 1810. godine u okolini Varšave. Sa 11. godina imao je čast da nastupa pred ruskim carem Aleksandrom I. Iako ga je kroz život pratilo krhko zdravlje, to ga nije zaustavljalo da komponuje melodije koje su imale u sebi elemente slovenske muzike. Njegove mazurke i poloneze i danas predstavljaju temelj poljske narodne klasične muzike. Živ temperament i strastvena ljubav prema klaviru, razlog je zbog kojeg su njegove melodije otključavale vrata mnogim pariškim salonima. U njegovim melodijama mogla se zapaziti lakoća pokreta, obrta i prelaza. Svakom tonu podario je svojstven smisao, osmišljeno značenje i izražajnost. Kompozicije koje je odsvirao Šopen budile su u slušaocima one tople, najtananije emocije, koje su ujedno bile strasne i poetične. Sve ovo učinilo ga je pjesnikom  klavira. Mnogi su voljeli da sviraju njegove kompozicije.

Evo šta je jednom prilikom rekao pisac Oscar Wilde: Kada odsviram neki Šopenov komad, osjećam kao da sam ronio suze nad grijesima što nikada ne počinih, kao da sam tugovao nad nesrećama koje uopšte nisu bile moje.

Ideje za kompozicije navirale su spontano. Jednom je posjetio svoju veliku ljubav George Sand. U sobi je skakutao i jurio njen mali pekinezer, pokušavajući da uhvati vlastiti rep. Šopen se smijao toj igri, onda se zamislio, prišao klaviru i počeo da improvizuje jednu laku i vedru temu u tro-četvrtinskom taktu. Kada je završio, sav je blistao. Našao je besmrtnu melodiju, poznati Valcer u D-duru.

Ljeto 1849. je bilo kobno. Bolest je uhvatila maha i oduzimala životnu snagu mladog Šopena. To su bili posljednji dani u kojima je kucalo i zauvijek prestalo da kuca njegovo srce. Imao je samo 39. godina. Posljednje riječi pisane njegovom rukom su bile izraz bolne nostalgije za Poljskom: Uvijek sam se bojao da ću umrijeti među strancima. Sretan sam što sam sada među svojima. Kada budem mrtav, molim Vas, ponesite moje srce sa sobom u domovinu. Hoću da je uvijek među vama.

Gušeći se od neprekidnog kašlja izgubio je snagu da kaže bilo koju  riječ. Crpeći iz sebe i posljednji djelić snage, na hartiji je drhtavom rukom napisao: Kada me ovaj kašalj uguši, preklinjem vas, dajte otvorite moje tijelo da ne budem pokopan živ.

Kako bi ispunila posljednju želju svog brata, sestra Frederika Šopena, Ludvika, prenijela je njegovo srce u Varšavu gdje je tajno uzidano u jedan stub crkve svetog Krsta. Nakon što je Poljska postala nezavisna, na tom mjestu stoji natpis: Ovdje počiva srce Frederika Šopena.

Jedan od najvećih virtuoza koje je svijet zapamtio. Čitav svoj život posvetio je klaviru.