BLOG ZA TEBE

Trošim, dakle postojim


Država može da štiti kapital ili može da štiti čovjeka, ideja u kojoj bi radila obje stvari, čak ni teoretski, nije moguća. Kapital potire čovjeka, potire ljudskost, te samim tim „vlada birana iz naroda i za narod“, kako bi rekao američki ustav, teoretski ne bi mogla da se bavi zaštitom kapitala. Demokratija i kapitalizam nemaju između sebe znak jednakosti.

Podstičući konkurenciju i kompeticiju, kapitalizam iz korpusa društvenog sistema vrijednosti izbacuje solidarnost i empatiju kao moralne imperative, prebacujući ih u sferu ličnog izbora i uglavnom ih promatrajući kao „neodgovorne, slabe, bolećive i glupe“. Podsticanjem tzv. „individualizma“, zapravo vrši amnestiju od vlastite odgovornosti za sebičluk, samoživost i bezobzirnost. Prepušteni isključivo zakonskoj regulativi, a sa izmaknutom moralnom stolicom, dobijamo sistem u kome je dozvoljeno sve u čemu te ne uhvate, a ako te i uhvate, otkupićes svoju ponovnu priliku da nastaviš.

Društvo bez empatije i solidarnosti kao moralnih imperativa, biva svedeno na potrošačko društvo u kome se ljudskost mjeri potrošnjom, a što, u krajnjoj instanci, proizvodi društvo potrošača, umjesto ljudskog društva. Socijalni status zavisi isključivo i jedino od količine potrošnje. Što je ona veća, to je i socijalani status viši. Samim tim, čovjek koji je zamijenjen za potrošača, dolazi u situaciju da i svoja ljudska prava ostvaruje u onoj mjeri u kojoj troši. Ukoliko ste gay, lezbo, crnac, Rom… šta god, nikada nećete imati problem sa svojim ljudskim pravima, sve dok živite u određenom dijelu grada, u vili, vozite skupa kola, imate private jet, plaćate skupa odjela, visoke račune, obezbjeđenje itd…

Nivo vaše potrošnje upravo je srazmjeran sa nivoom vaših prava. 

„Kapitalizam sa ljudskim licem“ je nemoguć poduhvat na isti način na koji je nemoguće da moderna „demokratija“ koja zavisi isključivo od količine novca, bude ogledalo volje i dobrobiti svakog pojedinca i zajednice. Jedino ako idemo sa idejom da nam svima bude bolje, zajedno, solidarno i empatično, imamo šansu da ostvarimo i ličnu slobodu. Lična sloboda leži u izboru za nešto, kreativnom odnosu prema sebi i prema društvu, a ne u podsticanju sebičluka, lakomosti i alavosti.

Nepostojanje moralnog imperativa solidarnosti i empatije otvara neslućene mogućnosti koje, na žalost, gledamo oko sebe.

Vladimir Greblaher