BLOG ZA TEBE

Tomas Hobs


Tomas Hobs (Thomas Hobbes) 1588. - 1679. je bio engleski filozof, poznat po svojim teorijama društvenog ugovora. Napravio je značajan pomak u odnosu na tradicionalnu i srednjovjekovnu političku teoriju. Njegova vizija svijeta je originalna i još uvijek relevantna u savremenoj politici. Njegovo najpoznatije djelo je Levijatan iz 1651. godine. U tom djelu on daje doktrinu modernih prirodnih prava. Riječ Levijatan je hebrejskog porekla i znači morsko čudovište. Hobs u Levijatanu zastupa tezu da je u interesu čovjeka da izađe iz prirodnog stanja, u kome svako vodi rat protiv svakog i da kroz društveni ugovor formira državu koja će obezbjediti društveni mir.

U svom dugom životnom vijeku Hobs je bio svjedokom svih onih burnih historijskih događaja koji su potresali Englesku sredinom 17. vijeka. Upravo zato u središtu njegovog interesa i jesu problemi čovjeka i društva. Nasuprot srednjovjekovnim teološkim shvatanjima Hobs daje objašnjenje koje proizlazi iz čovjekove nagonske, ali i razumske prirode. Država nije božanska tvorevina, nego rezultat društvenog ugovora. Tezom o nepovredivosti apsolutne vlasti vladara Hobs izražava interese i potrebe dijela engleske buržoazije koji u tom periodu historije trebaju jaku državnu vlast.

Svojim tjelesnim i duhovnim sposobnostima ljudi su približno jednaki, te niko ne može računati na neku trajnu prednost. Stoga ako u prirodnom stanju dva čovjeka žele istu stvar, oni se u svom nagonu za samoodržanjem nužno sukobljavaju. Iz straha svako onda nastoji preduhitriti drugog i ima prirodno pravo na to. Dok nema zajedničke vlasti i zakona, ljudi se nalaze u ratu svak protiv svakoga: Homo homini lupus est - Čovjek je čovjeku vuk. Posljedica toga jest nedostatak svake kreativnosti i radinosti, te je život bijedan, surov i kratak. Hobs pripisuje ljudima želju da se međusobno pokoravaju, a želju za vlašću smatra za suštinski dio ljudske prirode. Sve strasti i sve ljudske porive on svodi na želju za vlašću, želju koja se samo smrću prekida.

Ljudi se osjećaju veoma mučno tamo gdje ne postoji nikakva vlast koja bi ih silom i strahom držala u zajednici. Jer svaki čovjek želi da mu drugi pridaje onu vrijednost koju je sam sebi pripisao, a na svaki znak prezira ili podcjenjivanja reagovat će osvetom prema onom ko je takve znake ispoljio. Strah od smrti čini ljude sklonima miru i spremnima da se odreknu svog prirodnog prava na sve, uz uslov da to isto učine i drugi, te da svoju vlast prenesu na nekog pojedinca ili grupu ljudi. Društvenim ugovorom ljudi savladavaju nedostatke prirodnog stanja.


MISLI

- Čovjek je čovjeku vuk.

- Vlast, a ne istina, čini zakon.

- Proždrljivost je požuda uma.

- Pravo nije ono što je pravedno, nego ono što je naređeno.

- Slava je strast koja grimase naziva smijehom.

- Bez zajedničke vlasti koja drži sve u strahu, ljudi se nalaze u prirodnom stanju koje se zove rat, i to rat svakog protiv svakoga.

- Pravo na prirodu je sloboda koju svaki čovjek mora da iskoristi onako kako sam hoće, za očuvanje njegovog vlastitog života.

- Stavljam za opću korist cijelog čovječanstva, svoju trajnu i nemirnu želju za moći, koja prestaje samo nakon smrti.

- Priroda ljudi je takva da mogu priznati drugima da su duhovitiji, rječitiji i naučeniji, ali teško da će priznati da su mudriji nego oni sami.

- Ne postoji takva stvar kao što je spokojstvo uma dok živimo, jer život je samo pokret i nikada ne može biti bez želje, bez straha, bez smisla.