Dana
13. 07.2025. godine u Umjetničkoj galeriji KSC Bugojno je otvorena izložba „Dizajn
- moć komunikacije„ akademskog kipara i
profesora likovne kulture i umjetnosti Antonia Džolana. On se na ovoj
izložbi predstavio svojim dizajnerskim rješenjima kojima se bavi dugi niz
godina. Radi se o dizajnerskim rješenjima za festivale, firme, klubove i drugo.
U predgovoru za ovu izložbu historičarka
umjetnosti Iva Körbler navodi sljedeće:
Grafička
i dizajnerska rješenja Antonia Džolana u kontinuitetu pokazuju težnju protiv
vladavine šablona i tipskih modela, štoviše, mnoga nam rješenja plakata,
logotipa ili identiteta pojedinih firmi svojim vizualima i porukama jasno
odašilju težnju autora da u dizajn unese komunikacijsku dimenziju koja ide od
komentara društvene, kulturološke pa i političke stvarnosti.
Taj
izvjestan buntovnički podsloj njegovih rješenja prepoznat je od strane
naručitelja i klijenata koji su u Džolanu prepoznali dizajnersko-umjetničku
svijest koja nije jednodimenzionalna. Stoga ne možemo prići njegovom
dizajnerskom opusu iz samo jedne vizure; za takva je vizualno-grafička rješenja
potreban mentalni sklop umjetnika, koji se naprosto suvislo odlučio posvetiti
ovom likovnom mediju. On dizajnu ne pristupa hladno, utilitarno i klišeizirano.
Džolan osjetnu pažnju poklanja samoj kompoziciji formata unutar kojega razlaže
i postavlja vizualne i grafičke elemente bitne za sadržaj, ali jednako tako ne
zapostavlja značaj tipografije, odnosno, biranja različitih fontova/tipova
slova, koja itekako utiču na efekt konačnog vizualnog rješenja i poruku.
Prečesto smo svjedoci kako se dobar ili izvrstan dizajn u finalu može pokvariti
odabirom nekog užasnog ili čak grotesknog fonta. To sve, uz odabir toplih ili
hladnih boja, Džolan prilagođava temi ili sadržaju na kojem radi, posebno kada
se bavi logotipima ili vizualnim identitetom neke firme ili kluba.
Posebno
mu „leže“ pozorišni i lutkarski plakati, gdje može dati mašti na slobodu, za
što bez sumnje ima odriješene ruke i od naručiteljâ. To nikada nisu banalna
rješenja koja idu na neki površni, pretenciozni, „nabrijani“ efekt, već nam se
od nekih aluzija, metafora i simbolike automatski diže kosa na glavi jer nas
podsjećaju gdje živimo. Čini mi se kako je taj in continuo, kritički ton
Džolanovih dizajnerskih rješenja, njegov zaštitni potpis i ne mogu se oteti
dojmu kako se i po tome može detektirati da je boravio i diplomirao u klasi
profesora Nikole Vučkovića na ALU u Širokom Brijegu. Satiričan je po
definiciji, kao izlaz i spas od dominantnog narativa ili dimenzije stvarnosti,
a vjerujem da bi tu razinu osjećali u njegovom opusu i da se bavi skulpturom
ili crtežom. Stoga su i neka od njegovih najefektnijih grafičkih rješenja
prepoznatljiva u domeni političkog plakata i ilustracije za časopise, gdje
brutalno jednostavno sublimira temu i poruku, najčešće u crno-bijelom rasteru s
dodatkom crvene, žute ili zelene boje.
U
logotipima i grbovima se, s druge strane, vidi i umjetnikov smisao za humor,
ali i težnju racionalnoj redukciji sadržaja, gdje se često igra s metaforom i
metonimijom. Nema tu nimalo papagajskog šarenila, narativnosti i horror vacui
sindroma: rješenja su svedena na crno-bijelo uz dodatak jedne tople ili hladne
boje, a ponekad se logotip i zaštitni znak formiraju oko plave i zelene, radi
područja i aktivnosti s kojim se naručitelji bave. Stilski Antonio Džolan
barata velikim i fleksibilnim mogućnostima varijacija; od apstraktnog
reduciranja crteža, ekspresionističkih crno-bijelih matrica, preko klasične
figurativne ilustracije, do umetanja fotografskih i kolažnih isječaka u zadani
dizajnerski predložak. No, u svakom rješenju postoje duboki kompozicijski i
prostorni red i ravnoteža, uz neupitnu samokontrolu kada se s dizajnerskim
eksperimentiranjem treba zaustaviti. Pa opet, njegov dizajn nije bezličan i
previše sklon nekoj samonametnutoj artificijelnoj higijeni, kao što također ne
funkcionira u vizualnim krajnostima. U grafičkom kontekstu, Džolan je odmjeren,
ali poruke koje njegova rješenja odašilju nisu nimalo promašene ili suvišne:
promatrača, recipijenta baš pogađaju kamo treba. Vjerujem da je to razlog zašto
ima toliko uspješnih angažmana i zadovoljnih klijenata.
O autoru:
Antonio
Džolan je rođen 1983. godine u Bugojnu. Oženjen, otac četvero djece.
Djetinjstvo proveo u Rami-Prozoru i nakon školovanja upisuje Akademiju likovnih
umjetnosti na Širokom Brijegu, Sveučilište u Mostaru, gdje na odjelu kiparstva
diplomira 2007. godine u klasi prof. Nikole Vučkovića. Diplomski studij
grafičkog dizajna na Akademiji likovnih umjetnosti Široki Brijeg, Sveučilište u
Mostaru, upisuje 2019. godine. Radio kao likovni pedagog u Travniku (KŠC Petar
Barbarić), Novom Travniku, Kupresu, Prozoru, Gornjem Vakufu-Uskoplju i Bugojnu.
Prvu samostalnu izložbu upriličuje 2006. godine u velikoj dvorani župnog ureda
u Bugojnu. Od tada do danas pripremio dvadeset samostalnih izložbi (Bugojno
devet puta, Gornji Vakuf-Uskoplje, Rama-Prozor, Travnik, Novi Travnik dva puta,
Fojnica, Vitez, Tuzla, Grude, Lidkoping i Goteborg Švedska) te preko dvadeset
skupnih izložbi. Član Amaterskog teatra FEDRA Bugojno i organizacijskog odbora
festivala FEDRA, organizacijskog odbora Susreta pozorišta-kazališta lutaka BiH,
Bugojanskog lutkarskog bijenala kao i Bugojanskog bijenala crteža BiH.
Suosnivač i član Udruge likovnih umjetnika Skopaljske doline Bugojno i sudionik
likovnih kolonija i simpozija: (Zadar, Mostar, Prozor-Rama, Bosanski Šamac,
Bugojno). Repliku „Bugojanske maske“ kao glavnu nagradu Teatarskog festivala
BiH FEDRA radi od 2011. godine. Također je autor loga Teatarskog festivala BiH
FEDRA (za koji je od diplomiranog povjesničara umjetnosti iz Hrvatske, Nikole
Albaneža, dobio posebnu pohvalu), TIFBU festivala, Međunarodnog kiparskog
Simpozija u Kornici BiH, Bugojanskog Božićnog sajma, kao i grba Općine Bosanski
Šamac. Scenograf teatra FEDRA u Bugojnu. Dizajner plakata, kataloga, knjiga i
zaštitnih znakova. Na regionalnom nagradnom natječaju 2018. koji je objavio
ULUPUBiH, svojim radom „Izbori“ ušao među 30 najboljih. Od 2010. godine pa do
danas, kao i dalje, radi cijeli vizualni identitet državnih festivala:
„Bugojansko bijenale crteža BiH“, Susreti pozorišta-kazališta lutaka BiH,
Festival dramski amatera BiH FEDRA, Bugojansko lutkarsko bijenale BiH.
Suosnivač i član Organizacijskog odbora Međunarodnog kiparskog Simpozija u
Kornici BiH. Na 23. Susretima pozorišta-kazališta lutaka BiH bio član stručnog
žirija. Od 2008. do 2012. godine bio vijećnik Vijeća za mlade Vrhbosanske
nadbiskupije, Bugojanskog dekanata. Zajedno s prijateljima i simpatizerima
2013. godine obnovio rad Matice hrvatske u Bugojnu i izabran za njenog
predsjednika. Glavni projekt i manifestacija Ogranka Matice hrvatske u Bugojnu
je Bugojanski Božićni sajam, gdje je od 2013. do 2019. godine predsjednik
Organizacijskog odbora sajma. U pedagoškom radu s učenicima na javnim
natječajima za likovnu kulturu-umjetnost dobio više nagrada i priznanja u BiH i
Hrvatskoj. Radi kao profesor umjetnosti u Gimnaziji Prozor, Gimnaziji Gornji
VakufUskoplje i nastavnik likovne kulture u „Prvoj osnovnoj školi Bugojno“
Jaklić i Osnovnoj školi Uskoplje. Od 2023. godine član Udruženja likovnih
umjetnika primjenjenih umjetnosti u BiH. Živi i radi u Bugojnu.
Nagrade:
-
Rektorova nagrada Sveučilišta u Mostaru, 2002/2003. akademske godine,
-
Nagrada za najbolju scenografiju na 39. Teatarskom festivalu BiH FEDRA u
predstavi „Brzina Tame“, 2011. godine,
-
Nagrada za najbolju scenografiju na 11. Internacionalnom festivalu amaterskog
teatra Laktaši u predstavi „Đavolja posla“, 2016. godine,
-
GRAND PRIX 14. Bugojanskog likovnog bijenala, 2016. godine,
-
Pohvala za dizajn logotipa Teatarskog festivala BiH Fedra, 2017. godine,
-
Nagrada za najbolju scenografiju na 46. Teatarskom festivalu BiH FEDRA u
predstavi „Zašto vuk ne pase travu“, 2018. godine,
-
Prva nagrada na 15. Bugojanskom likovnom bijenalu, 2018. godine,
-
Prvo mjesto na javnom pozivu za dizajn grba Općine Bosansko Grahovo, 2021.
godine,
-
Najbolje rješenje za redizajn logotipa javne ustanove KSC Bugojno, 2022.
godine., kao i nagrada i pohvala u pedagoškom radu s učenicima:
-
Dvije Prve nagrade na objavljenom likovnom natječaju KSC-a Bugojno za učenike
osnovnih škola od 6. do 9. razreda, 2015. godine,
-
Na objavljenom javnom natječaju 3. Festival dječjeg stripa Ekologija u Gunji
Hrvatska, za osnovne škole u BiH i Hrvatskoj, svojim radom ušli među 20
najboljih, 2018. godine,
-
Prva nagrada na objavljenom likovnom natječaju „Igra svjetlosti u prirodi“,
koji je objavila Alfa Mostar za učenike osnovnih škola u BiH od 6. do 9.
razreda, 2019. godine,
-
Pohvala za radove na natječaju „Kulturno nasljeđe Bugojna“, 2019. godine,
-
Prva nagrada na objavljenom likovnom natječaju „“Hej, budi i ti superjunak“,
koji je objavio Mostrip u suradnji s HT Eronetom za učenike osnovnih i srednjih
škola u BiH, 2022. godine.
-
Posebna nagrada na objavljenom likovnom natječaju „Međunarodni dan“, koji je
objavila Alfa Mostar za učenike osnovnih škola u BiH od 6 do 9 razreda, 2023.
godine.
-
Prve tri nagrade na objavljenom likovnom natječaju „Budi i ti zdrav
superjunak“, koji je objavio Mostrip u suradnji s Vitaliom za učenike osnovnih
škola u BiH, 2023. godine.
-
Posebna nagrada na objavljenom likovnom natječaju „Boje moga sna“, koji je
objavila Alfa Mostar za učenike osnovnih škola u BiH od 6. do 9. razreda, 2025.
Voditelj je i raznih radionica i tečajeva: 2010.
-
Udruženje djece s posebnim potrebama „Leptir“ Bugojno, likovna radionica,
-
Privatni tečaj crtanja (od 2010 – 2024.), pripreme za upis na studij
Arhitekture u Sarajevu i Zagrebu. 2013.
-
Tečaj crtanja i slikanja, KSC Bugojno, 2015.
-
Tečaj crtanja i slikanja, KSC Prozor/Rama, 2019.
-
Udruženje Rock Cool Tour, likovna radionica 2016/17/18/19/20/23/2024
-
Međunarodni kiparski simpozij BiH Kornica, kiparska i crtačka radionica,
radionica crtanje „Fraktala“, radionica „Tangram“, radionica „Pokvareni crtež“,
radionica „Crtež u prostoru“.