BLOG ZA TEBE

Džekson Polok


Džekson Polok (Jackson Pollock) je bio veliki američki slikar koji je stvorio svoja najznačajnija djela kao apstraktni ekspresionista, odnosno akcioni slikar. Njegov opus imao je snažan uticaj na modernu umjetnost 20. vijeka.

Rođen je 28. januara 1912. godine kao najmlađi od petorice braće, Rodio  se u gradiću Kodi, Vajoming, kao dijete farmera i domaćice, a odrastao u Arizoni i Kaliforniji. Dok se s porodicom selio u potrazi za boljim životom, majka se nadala da joj sinovi neće završiti kao priprosti farmeri poput njenog muža. Kada je Polok imao 8 godina, njegov otac koji je bio alkoholičar, napušta porodicu, a Polokov stariji brat ,Čarls, postaje mu kao otac.

Godine 1928. Polok u upisuje Školu primjenjenih umjetnosti, u Los Anđelesu iz koje biva izbačen zbog fizičkog nasilja. Iako mlad, Polok je već duboko zagazio u alkoholizam, koji  njegovu ionako impulsivnu prirodu i neuglađen karakter čini još gorim. Nakon toga se seli u Njujork gdje živi kod svog brata Čarlsa, i priključuje se studiranju kod Čarlsovog profesora umjetnosti Thomasa Hart Bentona. Poloku su se u to vrijeme sviđali meksički muralisti, ali sve više simbolisti i nadrealisti, posebno nakon što je posjetio jednu Pikasovu izložbu u Njujorku.

Na jednoj zabavi upoznaje četiri godine stariju slikaricu Leonoru Krasner, jevrejku ruskog porijekla, s kojom počinje da zajedno živi. Uz njenu pomoć Polok je održao prvu samostalnu izložbu 1943. u galeriji The Art of This Century u Njujorku. Vlasnica galerije bila je Pegi Gugenhajm. Polok i Li Krasner su se vjenčali, a nedugo nakon vjenčanja su se preselili na njujorški Long Ajlend. Živjeli su u drvenoj kući, a ambar u velikom dvorištu Polok je preuredio u slikarski atelje u kojem je provodio cijele dane, ali sve češće i noći. Slikao sve više i sve bolje, te je, kao nikad dotad, počeo tražiti sopstveni stil.

Pronašao ga je, kažu neki, sasvim slučajno. Prilikom oslikavanja nekog murala, zagledao se u kapi boje koje su s kista padale na pod i oduševio se onim stoje nastalo. Odlučio da pokuša da napravi sliku na isti način. Po podu je počeo postavljati ogromna platna i po njima izljevao i nanosio boje, ponekad ih miješajući sa materijalima poput pijeska ili smrvljenog stakla. Za slikanje je, osim šake i zgloba, koristio cijelo svoje tijelo, uz samo jedno pravilo: kistove, palete i ostali slikarski alat izbacio je iz upotrebe te se počeo služiti štapovima, zidarskim kašikama i kuhinjskim noževima.

Djela nastala tehnikom kapanja prikazana su prvi put na izložbi u galeriji Beti Parsons, 1949. godine. Nova slikarska tehnika zaintrigirala je publiku i stručnjake. Nasuprot onima koji su ga hvalili, na sva usta, našli su se njegovi najglasniji protivnici, konzervativni ljubitelji realizma, koji su tu tehniku proglasili umjetničkim terorom. Njihovi napadi kulminirali su nadimkom Jack The Dripper - Džek kapač.

No, zadovoljstvo zbog toga što su ga počeli cijeniti prekida tragedija: na jesen 1950. Polokov ljekar dr Edvin H. Heler, za koga je bio neizmjerno vezan, poginuo je u saobraćajnoj nesreći. Smrt čovjeka koji ga je najduže uspijevao držati podalje od alkohola strahovito ga je pogodila. Prekinuo je apstinenciju od alkohola i to je bio početak njegovog kraja. Od tada se sve manje posvećivao slikarstvu, a sve više pio. Kao da se u potpunosti predao alkoholu. Po cijele dane je pijančio u Cedar Baru na  Menhetnu gdje je upoznao i Rut Klingman, umjetničku konkubinu i svoju buduću ljubavnicu.

11. avgusta 1956. godine, je zajedno sa ljubavnicom Rut Klingman i njenom prijateljicom Edit Metzger vozeći auto,pijan sletio s puta i udario u drvo. On i Edit Metzger ostali su na mjestu mrtvi, a Rut Klingman bila je teško povrijeđena. Imao je samo 44. godine.

Polokova udovica, Li Krasner, koja se, zbog potisnute kreativnosti, te osjećaja nemoći pred njegovom depresijom, alkoholizmom i posljedičnim izljevima bjesa, nikako nije mogla riješiti sopstvenih frustracija, konačno je osjetila spokoj. Ostatak života posvetila je slikanju i uspomeni na prerano poginulog partnera. Li Krasner umrla je 1984. godine, u 75. godini života. Sahranjena je samo nekoliko metara od supruga, na zelenoj livadi groblja Grin River u Springsu, Njujork.

Poznatija djela:

Broj 5

Broj 30

Broj 32

Mural na crvenoj Indijanskoj zemlji

Ljeti broj 9A