Miroslav Krleža (Zagreb, 7. juli 1893 -
Zagreb, 29. decembar 1981), bio je književnik i
enciklopedista. Jedan je od najvećih hrvatskih i evropskih pisaca 20.
vijeka. Rođen je u Zagrebu u građanskoj porodici niže-srednjeg
socijalnog statusa, od majke Josipe i nepoznatog oca. Brigu nad njim
preuzima učitelj Miroslav Krleža, rođak njegove majke. S ocem nije
pronašao zajednički jezik, za njega kaže da je hladan i okrutan. Problematiku
porijekla kasnije je opisao u romanu „Povratak Filipa
Latinovicza“. U želji da se odmakne od svog nezakonitog oca,
obrazovanje dovršava u Budimpešti. Odrastajući, sve se više zanima za društvena
i politička pitanja koja su ga za života dizala u visine i
bacala na dno. Ta ista politička pitanja su ga vodila u zatvor, na ratište,
zabranjivala su i cenzurirala njegova djela, ali ih i glorificirala.
Nakon
Prvog svjetskog rata bio je
najistaknutija figura intelektualne scene. Bio je
aktivan član Partije i njezino zvučno ime sve dok od njega nisu tražili da
napusti Zagreb i preseli u Beograd. Nakon što je odbio poziv, veza s
Partijom je raskinuta. Moguće je da mu je taj potez
kasnije, u NDH-u, spasio život. Približavanjem Drugog svjetskog rata, Krležina
vjera u komunizam slabi zbog sve učestalijih čistki u kojima je nastradala
većina njegovih prijatelja. Za vrijeme ustaškog režima nije objavio niti jedno
djelo, a čitav rat proveo je u Zagrebu pišući dnevnik.
U 88.
godina života i nakon 66 godina književnog stvaranja iza
sebe je ostavio pedesetak zbirki pjesama, pripovijedaka, romana, drama, eseja,
polemika, putopisa i dnevnika. Bio je najplodniji i najsvestraniji pisac ovih
područja, tri puta nominiran za Nobelovu
nagradu. Krležini tekstovi su teški i mračni, on piše o smrti,
bijedi, samoći, o iluzijama i o stvarnosti. Najopsesivnije teme njegovih djela
su rat i politika. Te su teme u pozadini svih njegovih djela.
Njegova
književna vrijednost često se gledala kroz političku prizmu. Tek se u novije
vrijeme politička sjena makla s njegovog opusa. Prema mnogim kriterijima
Krležin je opus na razini većoj od nacionalne. Balade Petrice
Kerempuha, Na rubu pameti, Gospoda Glembajevi i druga djela svrstavaju
ga među najveće europske pisce.
MISLI
- Čovječe, sjeti se da si ravan onome pred kim se ponizuješ, i ne ponizuj se! Hodaj uspravno, ne plači pred tuđim vratima, jer iza tih vrata za tebe nema nikoga, pljusni i pljuni, ali se ne ponizuj.
- Čovječe, sjeti se da si ravan onome pred kim se ponizuješ, i ne ponizuj se! Hodaj uspravno, ne plači pred tuđim vratima, jer iza tih vrata za tebe nema nikoga, pljusni i pljuni, ali se ne ponizuj.
- Svi smo mi maske i svi smo mi zamaskirani i svaki čovjek
ima s vremena na vrijeme potrebu da skine svoju masku na jedan tren, da se
odmaskira, da progovori po liniji svog intimnog raspoloženja.
- Sami lopovi vrve svijetom, kao crvi u crvljivom mesu:
sumnja velika i nepovjerenje na sve strane, a i dobro da je tako, jer je čovjek
rođen kao lopov!
- Znamo mi vrlo dobro kako izgleda pod tuđim repom, ali bez
toga njuškanja ne možemo živjeti.
- Ljudi su tople, tvrdoglave, sebeljubive životinje! Ljudi uglavnom žive u vonju svog vlastitog isparivanja, i dok uživaju u svom vlastitom gnjiležu, sve, što je od bližnjega gnjilo, to im smrdi.
- Ljudi su tople, tvrdoglave, sebeljubive životinje! Ljudi uglavnom žive u vonju svog vlastitog isparivanja, i dok uživaju u svom vlastitom gnjiležu, sve, što je od bližnjega gnjilo, to im smrdi.
- Što bi čovjek gluhima tumačio muziku?
-
Govoriti o starim sramotama uvijek je poučno…
-
Riječi…spajaju ljude kao mostovi, stvarajući u isto vrijeme između čovjeka i
čovjeka nepromostivosti vrlo često dublje od najmračnijega ponora.
- Ljudska glupost je neizmjerna.
- Ljudi su više glupi i nesretni nego što su krivi.
-Postoje dva stabla ljudske spoznaje: čulnost i razum.
- Ljudi čitaju kako hoće da čitaju, a ne kako je napisano.
- Ljudi se međusobno varaju, lažu jedni drugima u lice, obmanjuju se laskanjem i prozirno pretvorljivim udvaranjem, a to im često pošteno ljudski izgleda nerazmjerno hrabrije, nego da jedni drugima kažu golu istinu.
-
Mrak i najružniju ženu pretvara u zagonetnu lutku.
-
Svi mi nosimo zastave, ali su najteže borbe u sumrak kad se osjećaju skriveni
zakoni života kao olovo i kada je teža teška kao grob.
-
Bijeda se vuče blatom, krvavi bagoš pljuje, ugriz je bijede bijesan ko ugriz
krvave kuje.
-
Bio sam prilično sam, ali osamljenost još uvijek nije dokaz da čovjek nema
pravo.
-
Ljubav prema Jednome ostavlja dovoljno prostora za mržnju prema mnogim drugima.
-
Majka u sinu obično ljubi više samu sebe, nego sina.
-
Pravi muškarac želi dvoje: opasnost i igru. Zato želi ženu kao najopasniju
igračku.
-
Nema ničeg komičnijeg od oženjenog filozofa.
- Mi poštujemo i štitimo sva nagomilavanja moći, jer se nadamo jednom ih naslijediti. I zločin je nad njima.
- Mi poštujemo i štitimo sva nagomilavanja moći, jer se nadamo jednom ih naslijediti. I zločin je nad njima.
ČEŽNJA
Događa se to u jesenjoj noći kada pada kestenje po asfaltu i kada se čuju psi u daljini, i kada se tako neopisivo javlja čežnja za nekim tko bi bio dobar, naš, blizak, intiman, drug, i kome bi mogli da pišemo pismo. Ispovjedili bismo mu sve što leži na nama. Pismo bi mu pisali, a njega nema.
Događa se to u jesenjoj noći kada pada kestenje po asfaltu i kada se čuju psi u daljini, i kada se tako neopisivo javlja čežnja za nekim tko bi bio dobar, naš, blizak, intiman, drug, i kome bi mogli da pišemo pismo. Ispovjedili bismo mu sve što leži na nama. Pismo bi mu pisali, a njega nema.