Mehmed
Meša Selimović je jedan od najvećih BIH pisaca. Rođen je u Tuzli 26. aprila
1910. godine. U rodnom gradu završio je osnovnu školu i gimnaziju. Diplomirao
je na Univerzitetu u Beogradu. Nakon što je diplomirao 1935. godine počinje
raditi kao profesor u Tuzlanskim školama. Nakon drugog svjetskog rata
obavlja raznovrsne političke i kulturne funkcije. Uređivao je list Brazde. Predavao je na Višoj pedagoškoj školi, bio docent na katedri za književnost Filozofskog fakulteta u Sarajevu, na kojem
je predavao romantizam. Zatim se okušao u djelovanju kao slobodni umjetnik. Nakon toga bio je
umjetnički direktor Bosna filma. Od 1957. godine je direktor Drame Narodnog
pozorišta u Sarajevu. 1961. godine je objavio svoj prvi roman Tišine za
koji je dobio Šestoaprilsku nagradu grada Sarajeva. Zatim je postao glavni
urednik izdavačke kuće Svjetlost, te predsjednik Udruženja književnika BiH.
Bio je i glavni i odgovorni urednik časopisa za književost Život. 1966. godine
mu je objavljen roman Derviš i smrt, koji književna kritika smatra za
prvorazredni događaj i književni domet BiH. Za roman je dobio veliki broj
priznanja. Od 1968. godine je redovni član ANU BiH, te poslije i dopisni član
SANU. 1971. godine je dobio počasni doktorat Univerziteta u Sarajevu. 1973.
godine je preselio u Beograd, gdje je umro 11. Jula 1982. godine. Pokopan je
u Aleji zaslužnih građana na Novom groblju u Beogradu
Prvi
roman, "Derviš i smrt" je pisan živim stilom u kojemu se miješaju
introspekcija, mudrosni sudovi o životu i ljudska drama derviškog šejha
Nurudina. Ovo ostvarenje je univerzalne vrijednosti koje je privuklo pažnju
čitalačke publike, dijelom i zbog magnetičnog spoja egzistencijalne drame i
opojne rezignacije kojom zrači islamsko-orijentalni milje. Roman nije
realistički prikaz derviša ili sufizma, islamskog misticizma, jer Nurudinove
dileme postaju besmislene promatramo li ih u kontekstu čvrsto ukorijenjene
religijske svijesti. Ovo djelo je uspjelo općeljudske dileme i muke postaviti u
bosansko-islamski kontekst i smjestiti univerzalno u lokalno.
Sljedeći veliki roman, "Tvrđava", prikaz je Sarajeva uoči Hoćimske bitke i odlikuje se širom paletom likova i većim brojem lirskih dijelova od "Derviša". Oba su djela bogata prigušenom emocionalnošću, sumračnim iskazima o ljudskoj sudbini, atmosferom koju je teško jednoznačno opisati i koja oscilira između smirenosti u prihvaćanju sudbine i bunta protiv neljudskih okolnosti te referencijama na historijski usud Bošnjaka muslimana. Glavni Selimovićevi romani velika su djela zreloga autora koji je harmonično spojio modernistički diskurs, narativne tradicije "pripovjedačke Bosne" i orijentalno-islamski senzibilitet.
Sljedeći veliki roman, "Tvrđava", prikaz je Sarajeva uoči Hoćimske bitke i odlikuje se širom paletom likova i većim brojem lirskih dijelova od "Derviša". Oba su djela bogata prigušenom emocionalnošću, sumračnim iskazima o ljudskoj sudbini, atmosferom koju je teško jednoznačno opisati i koja oscilira između smirenosti u prihvaćanju sudbine i bunta protiv neljudskih okolnosti te referencijama na historijski usud Bošnjaka muslimana. Glavni Selimovićevi romani velika su djela zreloga autora koji je harmonično spojio modernistički diskurs, narativne tradicije "pripovjedačke Bosne" i orijentalno-islamski senzibilitet.
MISLI
- Usamljenost rađa misao, misao rađa nezadovoljstvo,
nezadovoljstvo pobunu.
- Život ovog naroda je glad, krv, muka, bijedno
tavorenje na svojoj zemlji i besmisleno umiranje na tuđoj.
- Ono što nije zapisano, i ne postoji, bilo pa umrlo.
- Uvijek je sumnjivo kad neko misli za sebe da je
pametan.
- Ljudi se ustvari boje, zato su surovi.
- Osveta je kao pijanstvo, nikad nije dosta.
- Ja sam mali čovjek koji je zaboravio da je mali.
Uvrijedio sam ih što se usuđujem da mislim.
- San je ono što se želi, a život je buđenje.
- Ništa nemam osim uvjerenja da sam častan, ako i to
izgubim, biću ruševina.
- Kunem se vremenom, koje je početak i završetak
svega, da je čovjek uvijek na gubitku.
- Čovjek je nepopravljiv i najčešće laže sam sebi.
- Nije čovjek ono što misli, već ono što čini.
- Ostaje tako da živi želja i vjera da će jednom doći
sanjani raj, a s tom željom lakše se živi.
- Zlo se samo snagom dokazuje, sve ostalo pameću.
- Nezadovoljstvo je kao zvijer: nemoćna kad se rodi,
strašna kad ojača.
- Kad bi Bog kažnjavao za svako učinjeno zlo, ne bi na
zemlji ostalo ni jedno živo biće.
- Najmanje se govori kad te se najviše tiče.
- Vrijeme uporno glođe čovjeku misao, i od nje ostaje
kostur, blijeda uspomena bez pravog sadržaja.
- Najgore je kad ljudi ćute, kad se ne objasne, pa
svaka sumnja ima pravo na život. I moja i tvoja.
- Mlade djevojke zamišljaju život i vjeruju riječima.
Starice se boje smrti i s uzdahom slušaju o raju.
- Žena više voli nježnu riječ, makar bila i glupa,
nego pametnu ako je gruba.
- Suze mi teku od smijeha. Ako prestanem da se smijem,
ostaće samo suze.
- Dvije su stvari beskrajne: svemir i ljudska glupost,
mada za ovo prvo nisam siguran.
- Za dobro i ljubav treba izrasti, treba se pomučiti.
Zlo nosimo u sebi kao izvornu strast, a može postati pogubno ako se predstavi
kao jedino dobro.
- Ljudi preziru sve one koji ne uspiju, a mrze one
koji se uspnu iznad njih. Navikni se na prezir ako želiš mir, ili na mržnju ako
pristaneš na borbu.
- Više je dobrih ljudi na svijetu nego zlih. Mnogo
više! Samo se zli dalje čuju i teže osjećaju. Dobri ćute.
- Svaka nepravda je jednaka, a čovjeku se čini da je
najveća koja je njemu učinjena. A ako mu se čini, onda i jeste tako, jer ne
može se misliti tuđom glavom.
- Hodat ćemo bez razloga,
radovat ćemo se, bez razloga, smijat ćemo se, bez razloga, s jednim jedinim
razlogom, što smo živi i što se volimo. A kud ćeš veći razlog.