BLOG ZA TEBE

Krik - Edvard Munk


"Krik" je najpoznatija slika Edvarda Muncha, norveškog slikara ekspresionizma. Slika prikazuje užasnutu, pomalo demonsku bespolnu figuru kako stoji na mostu nasuprot krvavocrvenog neba. Ova slika je simbol anksioznosti modernog čovjeka, duševnog bola, neshvaćenosti i praznine. Pejzaž u pozadini je Oslofjord. Dimenzije ovog djela su 91×73,5 cm.

Postoje četiri verzije slike koje se nalaze u raznim muzejima i privatnim zbirkama. Sve su rađene likovnom tehnikom pastelom ili u ulju, u periodu od 1893. do 1910. godine. Originalan naziv slike kakav mu je Munch dao jeste Krik Prirode (Der Schrei der Natur). Slika bi trebalo da simbolizuje čovjeka s nadjačanim osjećanjem egzistencijalnog straha i tjeskobe. Ovo djelo spada u najprepoznatljivija svjetska djela u umjetnosti i smatra se Mona Lizom novog doba.

Sam Munch nastanak ovog djela je opisao sljedećim riječima:

Šetao sam s prijateljima, sunce je zalazilo, nebo se pretvaralo u krvavo crvenu boju. Odjednom sam se osjetio iscrpljenim, zaustavio sam se i oslonio na ogradu. Vidio sam krv i plamene jezičke iznad plavo-crnog fjorda i grada. Moji su prijatelji nastavili hodati, a ja sam ostao, drhteći od nemira, i osjećajući beskrajan krik kako prolazi prirodom”.

Lica njegovih prijatelja, opisao je naknadno, postajala su blijedožuta, a on sam je dobio snažan osjećaj da je na prekretnici, da ne može više, proganjao ga je i sustizao teror ludila. Mjesto gdje je nastala slika dobro je poznavao. Istočni dio Osla, pogled s brda Ekeberg. U neposrednoj je blizini bila bolnica za mentalno oboljele, gdje je bila smještena njegova sestra Laura koju je svakodnevno posjećivao.

Postoje četiri verzije “Krika”, dvije su u Norveškom nacionalnom muzeju, jedna u Muzeju Munch u Oslu. Samo jedna verzija je u privatnoj kolekciji u posjedu biznismena Pitera Olsena, čiji je otac Tomas bio blizak prijatelj Munchu i njegov pokrovitelj.

Krik je više puta bio na meti lopova. Prva krađa bila je 1994, kada je ukraden original iz Osla, no slika je ubrzo vraćena. Godine 2004. slika je, zajedno s Bogorodicom, ponovo ukradena, ovaj put iz Munchovog muzeja i nađena je tek 2006. godine. Nakon uspješne restauracije, slika se nalazi u stalnoj postavci muzeja od maja 2008, ali je nepovratno oštećena zbog dugog izlaganja vlazi. Ova slika je jedna od najskupljih prodatih slika, jer je na aukciji 2012. godine dostigla vrijednost od 122.2.miliona dolara.