Zvjezdana
noć, ulje na platnu, Vincent van Gogh, 1889. godine, 73×93 cm. Muzej moderne umjetnosti, New York, slavno remek-djelo postimpresionizma.
Van Gogh je ovu sliku
naslikao tokom boravka u umobolnici u Saint Rémyju. Datirana je juna 1889. godine, mjesec dana nakon njegova dolaska i 13 mjeseci prije
samoubistva. Umjetnik je svom bratu Theu o tom razdoblju napisao:
“Moja me kukavna bolest tjera da radim s nijemim bijesom,
veoma polako, ali bez prekida od jutra do mraka . Vjerujem da će mi to pomoći
da ozdravim.”
„Vječno je pitanje, je li nam dano
da prije smrti spoznamo samo jednu hemisferu. Što se mene tiče, odgovora nema,
ali zvijezde me uvijek podstiču na razmišljanje.”
Slika prikazuje seoski pejzaž noću, s plošnim brežuljcima u pozadini. To nije tiha, mirna noć, već prizor uznemirenog treperenja elemenata prirode i ljudskog svijeta, dok se selo pruža prema nebu uz spiralne i zapletene pokrete.
Slika prikazuje seoski pejzaž noću, s plošnim brežuljcima u pozadini. To nije tiha, mirna noć, već prizor uznemirenog treperenja elemenata prirode i ljudskog svijeta, dok se selo pruža prema nebu uz spiralne i zapletene pokrete.
Jednostavna otvorena kompozicija,
u kojoj tamnoplavo nebo zauzima dvije trećine slike, usredotočena je na odnos
između vertikalnih linija čempresa i zvonika i snažnih izvijenih poteza kistom
(kratki, debeli i naočigled neprekinuti) koji, pojačavajući ritam slijeva
nadesno i vodeći posmatračevo oko nanose snažan i dinamičan udarac liniji horizonta. U sredini neba se nalazi kružni vrtlog boje koji svojim položajem i
veličinom postaje središnjim motivom kompozicije.
Oblik vrtloga
podsjeća na taoistički krug (Yin-Yang) koji je sastavljen od dva
suzolika dijela, pozitivnog i svijetlog yanga i negativnog i tamnijeg yina, koji utiču na sudbinu. Prava izražajna snaga kompozicije
proizilazi iz boje - čiste i snažne, s neočekivanom svjetložutom koja naglašava
hladnoću plave. Poetski sjaj zvijezda, određen svjetlijim bojama, razvija se u
mahnito i neprekidno pulsiranje (poput treptanja pravih zvijezda). Može se reći
da je ovo najuspješniji rani pokušaj da se slikarstvu doda još jedna dimenzija - vrijeme.
Van Goghov originalni način slikanja ogleda se u slikarskom jeziku, u odvažnosti nanošenja boje, prožimanju površine pokretom i stvaranju kompozicije s dinamičnim kontrastima. Tako su na slici tamno zeleni čempresi naslikani širokim potezima, prošarani i posvijetljeni odsjajima crvenih i žutih linija, a svijetlo nebo je određeno tamnim obrisom brda.
Van Goghov originalni način slikanja ogleda se u slikarskom jeziku, u odvažnosti nanošenja boje, prožimanju površine pokretom i stvaranju kompozicije s dinamičnim kontrastima. Tako su na slici tamno zeleni čempresi naslikani širokim potezima, prošarani i posvijetljeni odsjajima crvenih i žutih linija, a svijetlo nebo je određeno tamnim obrisom brda.