BLOG ZA TEBE

Milan Kundera


Milan Kundera rođen je u Brnu 1929. godine. U rodnom gradu je 1948. godine maturirao, a zatim upisao Filozofski fakultet Karlovog univerziteta u Pragu. Završio je nekoliko semestara i prekinuo studije. Nakon toga prelazi na čuvenu prašku Filmsku akademiju gdje nakon diplomiranja ostaje kao predavač svjetske književnosti. Kao intelektualac angažovao se u širokom pokretu čeških i slovačkih intelektualaca, poznatom pod nazivom Praško proleće. Veliki odjek je doživelo njegovo istupanje na Kongresu čehoslovačkih pisaca 1967. godine. Bio je istaknuti saradnik sa filozofom Karelom Kosikom. Posle gušenja Praškog proleća i okupacije Čehoslovačke 21. avgusta 1968. godine Kundera je u svojoj domovini bio nepostojeća ličnost. Samo su dve njegove knjige ugledale svetlo dana u Čehoslovačkoj do 1970, kada su bile povučene iz knjižara i biblioteka. Godine 1975. Kundera prihvata poziv francuskih intelektualaca da bude gostujući profesor na fakultetu u Renu.

Kunderini romani doživljavaju svjetski uspeh. U nizu polemičkih intervjua koji su doživeli veliki odjek u Francuskoj i svetu, Kundera je progovorio o važnim istorijskim i društvenim temama. Zbog takvog njegovog književnog i vanknjiževnog delovanja, komunističke vlasti u Čehoslovačkoj mu 1978. oduzimaju državljanstvo. Punih dvadeset godina, od 1970. do 1990. godine, Kundera će biti zabranjen u svojoj domovini. Njegove pripovetke i romani biće u toku tih dvadeset godina objavljivani na češkom u inostranstvu i na francuskom u Parizu, a zatim prevođene širom sveta u velikim tiražima. Pisac slavan u čitavom svetu bio je u isto vreme zabranjen i prećutan u svojoj domovini. U toku tih dugih dvadeset godina Milan Kundera u Francuskoj pronalazi svoju novu, drugu domovinu. Godine 1981. dobija francusko državljanstvo. Svakako da je u njegovom slučaju „kulturna asimilacija“ bila značajan deo i njegove književne poetike. Njegova najpoznatija djela su „Nepodnošljiva lakoća postojanja“ iŠala“.


MISLI

- Tamo gdje govori srce, nije pristojno da razum stavlja svoje primjedbe.

- Onaj ko ne misli na svoje tijelo postat će njegovom žrtvom.

- Ni jedna ljubav ne može preživjeti u šutnji.

- Borba čovjeka protiv vlasti je borba pamćenja protiv zaborava.

- Dvoje zaljubljenih, izolovani od ostatka svijeta, to je prelijepo.

- Ljubav je čežnja za našom vlastitom izgubljenom polovicom.

- Ljudi od svojih patnji bježe najčešće u budućnost. Zamišljaju na stazi vremena crtu iza koje sadašnjih muka više neće biti.

- Ne možete mjeriti uzajamnu pažnju dvoje ljudi po broju riječi koje razmijene.

- Prijateljstvo je za mene bilo dokaz da postoji nešto jače od ideologije, vjere, nacije.

- Rijeke teku vjekovima, a ljudske sudbine se odigravaju na obalama. Odigravaju se da bi sutra bile zaboravljene, a rijeke i dalje teku.

- San je dokaz da fantazija, sanjarenje o onome što se nije dogodilo, spada u najosnovnije potrebe čovjeka.

- Za dobro ovog svijeta nije potrebno da anđeli steknu prevlast nad vragovima, nego da moć obiju strana bude približno izjednačena.”

- Ne treba se stalno vraćati u prošlost. Dovoljno je već i to što joj i protiv svoje volje moramo poklanjati toliko vremena.

- Čovjek nikad ne može znati što treba željeti, jer živi samo jedan život i nikako ga ne može usporediti sa svojim prethodnim životima, niti ga u sljedećim životima popraviti.

- Čovjek sve proživljava prvi put i bez pripreme. Kao glumac koji igra predstavu bez ikakve probe. 

- Čovjek koji želi napustiti grad u kojem živi nije sretan.

- Ništa nije teže od suosjećanja. Ni vlastita bol nije tako teška kao bol suosjećanja s nekim za nekoga, umjesto nekoga, bol višestruko umnožena kroz misaone predodžbe, bol produžena u stotinu odjeka.

- Jedinstvenost ljudskog "ja" krije se upravo u onome što je na čovjeku nezamislivo. Predstaviti sebi možemo samo ono što je kod svih ljudi isto, što im je zajedničko. Pojedinačno "ja" je ono različito od zajedničkog, prema tome, ono što se ne može unaprijed odgonetnuti i procijeniti, ono što kod drugog treba tek otkriti, sagledati, osvojiti.

- Nikada nećemo moći sa sigurnošću ustanoviti u kojoj su mjeri naši odnosi prema drugim ljudima posljedica naših osjećanja, ljubavi, mržnje, dobrote ili zlobe, a u kojoj su mjeri predodređeni odnosom snaga između pojedinaca. Stvarna dobrota čovjeka može se pokazati u svoj svojoj čistoti i slobodi samo u odnosu prema nekome ko ne posjeduje nikakvu moć.

- Ljudsko vrijeme se ne okreće u krugu, već juri po pravoj liniji naprijed. To je razlog zašto čovjek ne može biti sretan, jer je sreća čežnja za ponavljanjem.